Internet

Internet nie działa, pojawia się problem z zasięgiem na urządzeniach przenośnych (zasięg jest słabszy, zrywa go lub zanika) albo prędkość internetu jest niższa niż spodziewana? Najczęstszymi powodami takich sytuacji są: router, a konkretniej mówiąc starszy model sprzętu lub nieprawidłowo skonfigurowane urządzenie, oraz chętnie instalowane ostatnimi czasy wzmacniacze sygnału Wi-Fi (repeatery). W tym artykule wyjaśniamy, dlaczego tak się dzieje i radzimy, co zrobić, gdy wystąpi problem.

Najczęstsze powody problemu z internetem

Powód nr 1: problem z internetem spowodowany przestarzałym urządzeniem

Każde urządzenie z czasem traci swoje właściwości a jego podzespoły się zużywają. Nie inaczej jest z routerem, który pracuje 24 h/na dobę. Poza tym starsze modele routerów przystosowane są do obsługi niższych prędkości (maks. 25 mbps, ale zwykle realne było osiągnięcie 10-20 mbps), więc nie są w stanie poradzić sobie z obsługą aktualnych prędkości, które kilkukrotnie przewyższają dotychczasowe (teraz standard to prędkość na poziomie 30-50 megabitów/sekundę).

Co więcej, w ostatnim czasie znacznie wzrosła ilość urządzeń podłączanych do routerów – o ile kiedyś był to komputer i ewentualnie laptop, tak teraz są to m.in. laptop, telewizor, smartfon, tablet, dekoder, fotowoltaika, drukarka, thermomix. To wszystko powoduje, że starsze modele routerów nie potrafią sprostać dzisiejszemu zapotrzebowaniu, stąd też rekomenduje się ich wymianę na nowe.

źle skonfigurowany router jako powód problemu z internetemPowód nr 2: problem z internetem spowodowany złą konfiguracją urządzenia

Kolejne źródło problemów to nieprawidłowo skonfigurowany router, najczęściej samodzielnie dołożony do już istniejącej sieci przez jej użytkowników. Parę lat temu w domu wystarczyło zainstalować jeden router, by wszyscy mogli wygodnie korzystać z internetu. Dziś, by pokryć zasięgiem cały budynek, potrzeba dwóch lub więcej urządzeń. Skąd taka zmiana? Uzależnione jest to od obowiązujących standardów, które nakazują obniżanie mocy urządzeń, co znacząco wpływa na zmniejszenie faktycznego zasięgu. Jeśli jednak zasięg z nowego routera jest bardzo dobry, wtedy jego przepustowość, w porównaniu do sprzętu starszej generacji, zwiększa się kilkukrotnie.

Wróćmy jednak do tematu konfiguracji routera. Każdy router pracuje na pewnej częstotliwości i z różną szerokością kanału, które można dowolnie ustawić. Jeśli powyższe parametry nie zostaną odpowiednio dobrane podczas montażu, nieprawidłowo skonfigurowane urządzenie może (a najprawdopodobniej będzie to robić) zagłuszać działanie pozostałych routerów. To z kolei spowoduje, że mimo iż masz pełny zasięg do routera, nie będziesz mógł uzyskiwać spodziewanych wyższych prędkości (najczęściej dotyczy to smartfonów, na których dodatkowo obserwuje się słabszy zasięg, jego zanikanie lub zrywanie).

Dlatego też każdorazowe podłączenie routera do sieci wewnątrz budynku powinno zostać poprzedzone określeniem dostępnych częstotliwości za pomocą specjalnego narzędzia, jakim jest analizator widma. Analizując przedstawione przez niego dane, można zdecydować, na jakiej częstotliwości będzie pracowało urządzenie, by internet działał sprawnie i niezawodnie.

prawidłowa konfiguracja routera jako rozwiązanie na problem z internetemPowód nr 3: problem z internetem spowodowany dołożeniem repeatera

Ostatnia kwestia wymagająca omówienia to montaż repeaterów, czyli wzmacniaczy sygnału Wi-Fi. Tego typu urządzeń w ogóle nie zaleca się stosować w domowej sieci, bo zamiast polepszać jej wydajność, znacznie ją pogarszają. Dzieje się tak, ponieważ repeater działa bezprzewodowo i na samo podłączenie się do sieci i przesłanie danych dalej, wykorzystuje dostępną ograniczoną częstotliwość. Przez to z kolei prędkość transferu znacznie spada lub staje się ograniczona dla wszystkich podpiętych do sieci urządzeń.

W przypadku problemów z zasięgiem w domu/mieszkaniu zamiast repeatera lepiej dołożyć kolejny router, który dzięki temu, że jest podłączany kablem, nie wykorzystuje częstotliwości z routera numer jeden. Ponadto, ustawiając na każdym z routerów inną częstotliwość, można zapobiec wzajemnemu zakłócaniu się ich pracy, a w przypadku podłączania się do sieci sporej ilości urządzeń rozłożyć obciążenie na każdy z nich. Postępując w ten sposób, można znacznie poprawić dotychczasową wydajność sieci oraz uniknąć wspomnianych spadków czy ograniczeń prędkości uniemożliwiających komfortowe korzystanie z internetu.

Jak postępować, by uniknąć takich sytuacji i jak reagować, gdy problem z internetem już wystąpi?

Mając na względzie powyższe aspekty, lepiej nie podejmować się samodzielnie podłączenia do sieci routera lub jakiegokolwiek innego urządzenia, jeśli nie ma się w tej kwestii dostatecznej wiedzy ani doświadczenia.

  • access point w domowej sieci internetowejPo pierwsze dlatego, że jest to nieopłacalne. Router kupiony w sklepie może i jest tańszy, ale jego cena nie obejmuje prawidłowego podłączenia i konfiguracji. Usługę instalacji trzeba opłacić dodatkowo, co generuje następny koszt. Poza tym, w razie awarii sprzętu z przyczyn niezależnych, czas jego wymiany na nowy może potrwać do 14 dni, w czasie których nie będziesz mógł korzystać z internetu. Tymczasem zaopatrując się w urządzenie u dostawcy internetu, masz zagwarantowany jego bezpłatny montaż i konfigurację, a w przypadku awarii w okresie gwarancyjnym jego darmową wymianę natychmiast po zgłoszeniu problemu albo zapewnienie routera zastępczego na czas wymiany gwarancyjnej uszkodzonego sprzętu.

 

  • Po drugie, z reguły i tak konieczne będzie wezwanie fachowców, którzy albo odpłatnie zainstalują urządzenie, albo uporają się z już istniejącym problemem. W wielu przypadkach prawidłowa instalacja i konfiguracja routera tak, by nie zakłócał pracy pozostałych, nie udaje się na własną rękę, więc odwlekanie skorzystania z pomocy znających się na tym osób po prostu nie ma sensu, a jedynie utrudnia wykonywanie codziennych obowiązków, bo internet nie działa jak należy.

Co zatem zrobić? Najlepiej skorzystać z pomocy firmy świadczącej usługi internetowej, która przyjedzie na miejsce, zaproponuje możliwe rozwiązania i dobierze dobrej jakości sprzęt, a następnie podłączy go i dobrze skonfiguruje.

W naszej pracy wielokrotnie spotkaliśmy się z tego typu „awariami” i na co dzień zajmujemy się ich usuwaniem. Jeśli więc masz problem z internetem: nie działa, ma niską prędkość, zasięg sygnału jest słaby lub zanika albo potrzebujesz nowego routera, skontaktuj się z nami – umówimy dogodny termin realizacji usługi, dobierzemy urządzenie o optymalnych parametrach i zainstalujemy je w sposób zapewniający bezpieczne i niezawodne działanie sieci. Wyżej wymieniony zakres obsługi skierowany jest zarówno do osób korzystających z naszej sieci, jak i spoza niej.

33 488 00 60

Skontaktuj się z nami